Riitojen ennaltaehkäisyä taloyhtiömaailmassa – kolme toimivaa vinkkiä

Taloyhtiöelämä vaatii kompromisseja, vahvaa tiedonhallintaa ja eteenpäin katsovaa asennetta. Ne antavat myös hyvät eväät mahdollisten riitojen ennaltaehkäisyyn.

Kiinteistöjuristimme kohtaavat työssään paljon ikäviä, jopa vuosia kestäviä riitoja. Helposti syntyy vääristynyt kuva siitä, miten kiinteistöalalla ja taloyhtiössä oikeasti menee. Toimistomme lakimiehet pääsevät valitettavan harvoin mukaan esimerkiksi sellaisiin yhtiökokouksiin, joissa tehdään yhtiön ja osakkaiden kannalta perusteltuja, yksimielisiä ja onnistuneita päätöksiä yhteisistä asioista hyvässä hengessä.

Vahva käsitys silti on, että valtaosa yhtiöistä pärjää ihan mukavasti, onhan esimerkiksi asunto-osakeyhtiömuotoinen asuminen hämmästyttävän hyvin aikaa kestänyt konsepti. Maailmanmenoa kuitenkin kuvaa se, että juridiikalla ja pykälillä on yhä enemmän merkitystä. Tästä kertoo vaikkapa asunto-osakeyhtiölain jatkuva laajeneminen ja tiivistyvät uudistustarpeet.

Hyvää viestintää ja erilaisten tarpeiden huomioimista

Yksi ratkaisu riitojen estämiseksi taloyhtiömaailmassa on ymmärtää lainsäädäntö ikään kuin tukiverkkona. En tietenkään tarkoita sitä, että yhtiöissä pitäisi toimia vastoin lain säädöksiä. Mutta yhtiöissä ei mielestäni pidä kaivaa ensimmäisenä pykäliä esiin, vaan tutkia mieluummin rakenneosien keskimääräistä elinkaarta ja valita niiden kunnossapitoon paras mahdollinen korjaustapa ja -aika.

Ratkaisu numero kaksi on omistajien ja asukkaiden tai kiinteistön käyttäjien tarpeiden huomiointi.  Rakennuksia käyttävät eri ikäiset ja erilaiset ihmiset, joiden näkemykset hyvästä asumisesta tai kunnossapidosta poikkeavat toisistaan. Taloyhtiöissä joudutaan siis tekemään kompromisseja siitä, mihin ja millä tavalla yhteisiä rahoja käytetään. On siis pakko hyväksyä se, että kaikkea ei tehdä oman mielen mukaan, mutta pyritään kuitenkin keskimäärin parhaaseen lopputulokseen. 

Kolmas ehdotukseni on samalla myös halvin tapa ennaltaehkäistä riitoja. Siinä on kyse viestinnästä ja avoimuudesta. Monet hankkeet ovat isoja ja hankalia asioita. Osakkaille ja asukkaille on annettava selkeäsanaista tietoa ja aikaa tiedon käsittelemiseen. Kun ensimmäinen aavistus tulevasta putkiremontista tulee hallituksen mieleen ja teknisiä selvityksiä aletaan tekemään, on syytä samalla jo miettiä ensimmäistä asukasiltaa ja -tiedotetta. Muutoinkin yhtiön asioista on viestittävä avoimesti ja mahdollisimman monissa ei kanavissa. 

Ja tietenkin, jos asiat menevät umpisolmuun tai ehkä jo vähän ennen sitä: Ole yhteydessä hyvään kiinteistöjuristiin. Me ainakin Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy:ssä voimme seistä sen lupauksen takana, että aina löytyy ratkaisu.

Kai Haarma,
asianajaja, toimitusjohtaja

Facebook
Twitter
LinkedIn